Na het uitvallen van de lanceerdag van 24-09-2004 was er een last minute, low profile lanceerdag ingelast op 22-10-2004. Omdat de raket al klaar was gemaakt voor de lanceerdag van september was er weinig voor te bereiden. Zelf kwam ik aan rond 11:00 en was de toren al reeds opgezet. 16° Celsius en een vrijwel blauwe lucht met af en toe een flinke wind vlaag maakte dit de mooiste lanceerdag van 2004. Belgische raketenthousiasten van de VRO waren over gekomen voor de raket Castor van BK en een motortest. Helaas zou de motortest niet door gaan omdat er een versterker was vergeten. Castor zou voor de H-11c vliegen en maakte z’n tweede vlucht na de BLC 2004. Ook de heren van de Doppler-radar waren met groot materiaal aanwezig. Dit maal met een actief gestuurde Doppler-radar De Doppler-radar wist tot 14 sec de vlucht te volgen waarna de raket onder de snelheid van 5 m/s kwam en een meting niet meer mogelijk was.
Overzicht ASK ’t Harde. De zilveren spriet is de lanceertoren met daarom heen drie legervrachtwagens en een oplegger. |
|
Close up |
. Meer apparatuur ten behoeve van de sturing van de Doppler-radar |
Drie trucks voor 1 Doppler-radar. |
De actief gestuurde Doppler-rader met links daarvan de H-11c in de toren. |
Castor vloog rond 12:00. Er zijn geen foto’s van Castor aangezien ik bezig was de Thrust-18 motor te prepareren. De vlucht verliep perfect en landde ruim binnen de grenzen van het ASK. Gefeliciteerd met je perfecte vlucht, BK!
Castor going up! |
. BK met raket Castor (de foto eerlijk gejat)
|
De H-11c zou voor de derde keer gevlogen worden. Ditmaal werd er niets gekwalificeerd met de vlucht en was dit een zeldzame “vuurpijl” (een raket zonder experimenten die zich al eerder bewezen heeft) van Nero Haarlem. De raket werd zonder problemen geprepareerd in een (grote) oplegger van de radar mensen.
Voorlopige data:
De data moet nog volgen maar verwacht wordt dat de H-11c rond de 1450 hoog kwam, 20 G trok en 180 m/s ging na 1 sec op 100 meter hoogte.
H-11c geprepareerd en klaar voor lancering. |
. LE bij de H-11c in de toren. |
Ik met de H-11c in de toren en de Doppler-radar rechts |
Een gedeelte van Nero Haarlem. Vlnr: JvdB (motorman), FdB (alleskunner), JB (motivator / projectleider), BO (cijferdeskundige / regelneef). |
NB die waterraketten kwam lanceren. |
|
H-11c net na het uitbranden van de Thrust-18 motor, 1 seconde na ontsteking. Op dit punt gaat de raket dus 648 km/h!! |
Het is wachten op de informatie van de RDAS die BO onder handen gaat nemen en de data van de Doppler-radar.